Dariusz Breś i jego plenerowa sesja fotograficzna z lampami Rotolight

Fotografowanie w świetle dziennym wydaje się stosunkowo łatwe. Gdy światło równomiernie rozlewa się po planie zdjęciowym, możemy ulec przekonaniu, że odpowiednia stylizacja i dobrany kadr będzie wystarczający do wykonania pięknego zdjęcia. Owszem w pewnych sytuacjach może to wystarczyć, ale nie zawsze. Najczęściej, jeśli chcemy uzyskać piękne katalogowe zdjęcia, również w słoneczny dzień stosujemy dodatkowe źródła światła. Darek Breś podczas sesji w leśnej scenerii zastosował w tym celu lekkie lampy led Rotolight AEOS 2 oraz NEO 3.

Mobilne studio w plenerze

Aby wykonać zdjęcia na potrzeby portfolio, Darek z modelką udał się do „leśnego studia” pod Warszawą. Zestaw lamp zapakowany w wygodną torbę transportową jest doskonałym rozwiązaniem. W jednej torbie możemy zabrać w zasadzie „całe studio”. W plener, lub sesję u klienta zabieramy nie tylko zestaw lamp z akumulatorami, ale również zwykle sprawiające kłopoty, statywy oświetleniowe.

Pomimo w pełni słonecznego dnia, już przy pierwszym kadrze Darek wiedział, że zdjęcie wykonane bez odpowiedniego doświetlenia, nie będzie korzystnym rozwiązaniem. Niedoświetlone partie twarzy i szyli były na tyle duże, że Darek nawet nie pokazał go modelce, usunął zdjęcie natychmiast. Dopiero po dodaniu źródła światła LED, które pięknie i prawidłowo oświetliło twarz modelki, sesja nabrała tempa i charakteru, wszyscy widzieli że to jest TO.

Jako główne światło Darek wykorzystał w tym ujęciu lampę AEOS 2 ustawiając ją przed modelką oraz dwie NEO 3 ustawione po obu jej stronach. Zarówno NEO 3 jak i AEOS 2 posiadają intuicyjny i wygodny w obsłudze ekran dotykowy, na którym z niebywałą łatwością i szybkością możemy zmienić jej wszystkie ustawienia, w tym także temperaturę barwową.

Dodatkowo, precyzyjne nastawy mogą być regulowane za pomocą dwóch pokręteł sterujących umieszczonych pod wyświetlaczem. Temperatura barwowa, lampy oświetlającej twarz została ustawiona dokładnie na 5500K. Wartość ta dobrze komponowała się z zastanym drugim planem i prawidłowo oddawała naturalną barwę skóry portretowanej modelki.

Chcąc nieco przełamać jednolitą kolorystykę tego portretu Darek ustawił boczne lampy Rotolight NEO 3 na kontrastujące względem siebie barwy, niebieską i zieloną. Uzyskane tym sposobem kontrowe światło boczne nieszablonowo ubarwiło charakter finalnego zdjęcia.

Baw się kolorem i eksperymentuj

Zachęcony uzyskanym efektem Darek postanowił nieco poeksperymentować i dalej pobawić się kolorem. Za pomocą aplikacji dedykowanej na smartfona, nie zmieniając swojej pozycji szybko przestawił on barwę światła jednej z lamp NEO 3 na kolor intensywnie czerwony. Nie poprzestając na tym kreatywnie wykorzystał dostępną pod ręką szklankę, którą częściowo przesłonił obiektyw uzyskując w ten sposób nietuzinkowy efekt zanikającej postaci.

Sesja w szklanym domku

Do realizacji kolejnych ujęć Dariusz wraz z modelką przenieśli się do szklanego domku o wdzięcznym fotograficznie, rustykalnym wnętrzu. Jako, że domek był otoczony zielonymi drzewami oblewającymi go z każdej ze stron Dariusz postanowił wykorzystać ten efekt i wzmocnić go na zdjęciu.

W tym celu wykorzystał jako główne źródło światła w postaci lampy Rotolight AEOS 2, którą skierował na twarz modelki. Dodatkowo, na zewnętrz szklanego pomieszczenia ustawił z boku lampę AEOS 2 oraz z tyłu modelki kontrujące światło NEO 3. W obydwu światłach uzupełniających ustawił ich barwę na kolor zielony.

Plastyczne dostosowanie barwy światła do zastanych warunków jest kluczowe dla wielu fotografów, pozwala swobodne na klasyczne portretowanie zachowując naturalną barwę skóry. Natomiast możliwość stosowania niezliczonych dodatkowych filtrów, pozwala akcentować zastane środowisko, jest to ciekawy i bardzo praktyczny dodatek wpierający fotografa. Dzięki temu, że lampy mają możliwość świecenia 16 milionami kolorów, Darek mógł dowolnie zmieniać charakter ujęć.

Do oświetlenia kadru zastosował dwie akumulatorowe lampy Rotolight AEOS 2 oraz jedną NEO 3. W pełni naładowane akumulatory  Rotolight wystarczają nawet na kilka godzin pracy. Możliwość swobodnego przestawiania lamp, zabrania ich w plener bez konieczności rozciągania kabli to duży plus i wygoda pracy. Jesteśmy niczym nieskrępowani poszukując odpowiedniego kąta padania światła. W pewnym momencie Dariusz dostrzega kolejną znakomitą okazję do kreatywnego wykorzystania otoczenia. Postanawia wykorzystać element dekoracyjny w postaci lustra, aby sportretować odbijające się w nim oblicze modelki.

Eksperymentowanie z atrybutami w fotografii portretowej pozwala na kreatywne poszerzanie horyzontów, odkrywanie nowych możliwości i tworzenie unikalnych i ekscytujących obrazów. To doskonała okazja do wyrażania siebie jako fotografa i pomagania modelom w odkrywaniu i wyrażaniu swojej tożsamości. Atrybuty mogą być używane do budowania nastroju i atmosfery fotografii portretowej tworząc unikalny klimat i wprowadzając dodatkową warstwę emocji do zdjęcia.

Kreatywne połączenie ciągłego światła LED z błyskiem

Co ciekawe led Rotolight pozwala pracować nie tylko stosując światło ciągłe, ale również błyskowe. Po prostu na aparat zakładamy pilot synchronizujący i możemy pracować również z błyskiem, również w trybie HSS umożliwiającym synchronizację z czasami migawki do 1/8000 s ! To unikalne połączenie daje nieograniczone możliwości kreatywnej kreacji obrazu. Lampy marki Rotolight z serii PRO współpracują z pilotami Profoto, Elinchrom czy Godox. Jest to bardzo praktyczne rozwiązanie, umożliwiające mieszanie lamp na planie zdjęciowym.

Możliwości stosowania ledowego światła ciągłego, błyskowego, oraz zarządzania milionami dowolnych kolorów to unikalna fukncjonalność lamp Rotolight NEO 3 PRO oraz AEOS 2 PRO.  

Dowiedz się więcej nt. pracy Dariusza Bresia, odwiedź jego stronę internetową.

W sesji użyto: Rotolight AEOS 2 oraz NEO 3 wraz z dedykowanymi dyfuzjami Dome Diffuser oraz obiektywami Sigma Art. 85mm F1.4 DG HSM

Udostępnij: